Sumár VC Austrálie: skvelá stratégia Ferrari a víťazstvo Vettela
Marek Hlavatý | f1news.cz | 11:35

Fanúšikovia ospevujú Vettela, Ferrari a ich víťazstvo na úvod sezóny. Mercedes však ukázal silu a zdá sa, že nás čaká napínavá sezóna.
Úvodné preteky sezóny sú vždy vzrušujúce. Odhalí sa, kto má akú formu, kto blafoval v predsezónnych testoch a najmä ako sú na tom autá so spoľahivosťou.
Tak sme sa dočkali. Všetci fanúšikovia F1 čakali 4 mesiace na prvé preteky sezóny. Vstávanie skoro ráno, keďže sa menil čas, tak ešte o hodinu skôr, pripravení na štart naplánovaný na 7:00 nášho času.
Štart prebehol relatívne pokojne. Prví štyria si udržali svoje pozície, teda 1. Hamilton, 2. Vettel, 3. Bottas a 4. Raikkonen. V tretej zákrute sa ťukli Magnussen a Ericsson, vyšli mimo trať, ale dokázali pokračovať. Magnussenov Haas však bol poškodený a Dán bol nútený ho odstaviť v boxoch. Incident bol vyšetrovaný, ale zaobišiel sa bez trestu.
Prvé miesto si strážil Lewis Hamilton, ale Vettel si kontroloval odstup približne 2 sekundy od neho. Brit sa v Mercedese niekoľkokrát sťažoval na grip, ale s Vettelom jazdili približne rovnaké časy. Za prvou dvojicou mierne strácali obaja Fíni, Bottas a Raikkonen.
Očakávané preteky otvorili 68. ročník Formuly 1 nie celkom tradične. Pred samotným závodom sme zvyknutí na jedno zahrievacie kolo, avšak Charlie Whiting, riaditeľ pretekov, nariadil ešte jedno zahrievacie kolo pred štartom. Dôvodom bol zle stojaci Daniil Kvyat. Aj to pomohlo mechanikom Red Bullu dokončiť ešte posledné úpravy na monoposte Daniela Ricciarda, ktorý štartoval z boxov. Menil prevodovku a auto bolo pripravené až vtedy, keď Lewis Hamilton už vchádzal do tretieho kola pretekov. Napokon domáci miláčik vyšiel z boxov za potlesku divákov a snažil sa prepracovať dopredu.
Pirelli avizovalo dlhšiu výdrž pneumatík, čo sa skutočne potvrdilo. Hamilton odkrúžil za najmäkšej, fialovej, sade 17 kôl. Jeho pit stop prebehol v poriadku za 3,3 sekundy, prezul na žlté softy. Na trati sa objavil 4 sekundy za Verstappenom, ktorého síce dobehol za 3 kolá, ale predbehnúť ho nedokázal. Zasekol sa za ním a strácal približne 1,2 sekundy na kolo na vedúceho Vettela. Nemec vo Ferrari to perfektne využil a jazdil na ultrasoftoch až do 23. kola, kým si nevyjazdil náskok 23 sekúnd. Následne zašiel do boxov, mechanici prezuli na softy za 3 sekundy. Na trati sa objavil tesne pred Verstappenom, do prvej zákruty nabiehal zarovno s ním. Na vrchole zákruty ešte musel korigovať svoje Ferrari, ale malý šmyk majstrovsky ustál a na nasledujúcej rovinke už bol jasne pred Verstappenom a teda aj pred Hamiltonom.
Fanúšikovia Ferrari jasali, zatiaľ čo Lewis Hamilton frustrovane stláčal tlačidlá na volante, aby si nastavil predbiehací mód a aby sa dostal pred Red Bull. Mladý Holanďan odolával jeho útokom a Vettel si pohodlne vyjazdil za pár kôl šesťsekundový náskok. Lewis sa dostal cez Maxa až keď vchádzal do boxov, no to už bol Vettel 8 sekúnd pred ním. Namiesto stíhania Ferrari si musel kontrolovať svojho tímového kolegu, ktorý sa rýchlo približoval a dostal sa k nemu na rozdiel 2 sekúnd. Hamilton sa naďalej sťažoval na priľnavosť, ale Fín ho nedokázal predbehnúť.
Na Bottasovu rýchlosť nevedel zareagovať Kimi Raikkonen a hoci títo dvaja jazdili úvod závodu za sebou v malých rozostupoch, na konci pretekov ich delilo až 11 sekúnd. Za ním krúžil Verstappen, ktorý sa snažil Kimiho predbehnúť, ale nedokázal sa k nemu dostať na dostrel. Na 6. pozícii prišiel do cieľa Felipe Massa na Williamse. Celé preteky jazdil nenápadne a šiel si takpovediac sólový závod.
Stred poľa bol už tradične veľmi vyrovnaný. Niekoľkokrát si vymenili pozície ružová Force India a modré Toro Rosso, najmä Sergio Perez a Carlos Sainz. Tí boli v cieli evidovaní na siedmom, respektíve ôsmom mieste. Za nimi došiel Daniil Kvyat.
O posledný bodík sa bojovalo veľmi srdnato, najkrajší súboj celých pretekov sme videli v nájazde do 52. kola. Vláčik troch jazdcov viedol Alonso na McLarene pred Oconom na Force Indii a Hulkenbergom na Renaulte. V 15. zákrute škrtol Ocon o Alonsove zadné koleso a na rovinke ho ľahko predbehol. Fernando Alonso sa mohol iba prizerať, ako ho naraz doslova obiehajú Force India a Renault. Opäť sa ukázal nedostatok výkonu motorov Honda. Navyše Alonso musel následne svoj McLaren odstaviť pre neznesiteľné vibrácie, ktoré pravdepodobne ešte znásobil kontakt s Oconom. Druhý oranžový voz síce do cieľa došiel, avšak na poslednom mieste a s dvoma kolami straty. Tú nabral už v treťom kole, keď hlásil Stoffel Vandoorne problémy s elektronikou na volante. Volant mu prakticky nič neukazoval, displej zhasol a radiť prevodové stupne musel len podľa svojho sluchu. Mechanici v boxoch auto reštartovali a Belgičan prišiel do cieľa posledný. Smutný príbeh McLarenu bohužiaľ pokračuje.
V relatívne dobrom svetle sa ukázal Talian Antonio Giovinazzi, ktorý nahradil v Sauberi Pascala Wehrleina. Nemec avizoval, že sa fyzicky necíti na to, aby odjazdil Veľkú cenu, preto bol nahradený. O tejto výmene sa dlho polemizovalo a konšpirovalo, nuž necháme na Vás, aby ste si vyvodili záver.
Preteky ovplyvnilo mnoho odstúpení. Najčastejšie boli technického rázu, či už to boli problémy s brzdami alebo s motorom. Lance Stroll "upiekol" svoje brzdy a v 42. kole odstavil svoj Williams v boxoch. Rovnako kvôli problémom s brzdami predčasne skončil aj Jolyon Palmer na Renaulte. Daniel Ricciardo, ako sme už spomenuli, vyšiel na dráhu s trojkolovou stratou. Jeho jazda bola predovšetkým o zbieraní dát, keďže bolo jasné, že na bodované umiestnenie môže len ťažko pomýšľať. Napokon odstavil svoj Red Bull v 28. kole v zákrute číslo 4. Hoci sa snažil opäť reštartovať elektroniku a motor, nepodarilo sa mu to a musel odstúpiť.
Veľkú cenu sprevádzali mnohé nedostatky. Počas pretekov sa objavili problémy s grafikou, ktorá jazdcom prideľovala rôzne tímy. Za tento nedostatok sa britská réžia ospravedlnila. Organizátori sa však dopustili ďalšej chyby, keď po skončení pretekov pustili divákov na trať ešte pred tým, než jazdci odparkovali svoje autá v boxoch. Bolo teda doslova možné vidieť monoposty kľučkujúce pomedzi davy fanúšikov. Tí boli našťastie uvedomelí a neprebiehali cez trať a nikomu sa nič nestalo.
Prvé preteky ukázali pomery síl, ale je fakt, že sezóna sa len začína a tímy budú svoje autá vylepšovať. Tiež sa ukázalo, že predbiehanie je náročnejšie a pneumatiky sú trvanlivejšie. Nasledujúca Veľká cena nás čaká o 2 týždne v Číne, budeme zvedaví, či Ferrari opäť zvíťazí alebo to vyjde Mercedesu, prípadne sa bude tešiť niekto iný.
Celkové výsledky:

