VC Bahrajnu - tipovanie
Ak ste uhradili vstupný poplatok, tak ste automaticky "aktívny" súťažiaci. To znamená, že mate právo tipovať v každých pretekoch podľa pravidiel uvedených nižšie.
Pretekanie je síce vzrušujúci šport, ale zároveň veľmi nebezpečný. Hlavy jazdcov od nepamäti chráni prilba, no množstvo smrteľných nehôd sa stalo kvôli nedostatočnej ochrane krku. Preto bol v 80. rokoch vyvinutý systém HANS, práve na ochranu krčnej chrbtice pretekárov. Monoposty v pretekoch dosahujú vysoké rýchlosti a následky havárie by mohli byť pre jazdca bez tohto systému kritické.
Čo je HANS? Je to skratka z anglického Head And Neck Support device, teda doslova zariadenie na ochranu hlavy a krku. Môžeme si to predstaviť ako ,,brnenie" na krku jazdca. Má tvar písmena U s vyvýšeným stredom. Systém totiž kompletne ,,obaľuje" krk pretekára zozadu a zboku a tiež jeho plecia. Zariadenie býva vyrobené z uhlíkových vláken, čiastočne vypchaté penou.
Kedy vznikol HANS? V polovici 80. rokov minulého storočia mal Dr. Robert Hubbard (profesor na univerzite v Michigane, pozn. red.) víziu bezpečnejšieho pretekania. Práve v tomto období sme boli svedkami mnohých smrteľných havárií vo viacerých odvetviach motoršportu, keď autá dosahovali obrovské rýchlosti a bezpečnosť nebola na prvom mieste. Pôvodne bol systém testovaný na šampionáte športových prototypov, ale bol nepraktický vzhľadom na jeho rozmery. Po upravení v roku 1989 bolo pri crash testoch dokázané, že HANS znižuje energiu pôsobiacu na krk a hlavu o 80%.
Odkedy sa používa HANS taký, ako ho poznáme dnes? Spočiatku veľké firmy zamerané na výrobu bezpečnostných prvkov tento systém odmietli. Dr. Hubbard so svojim švagrom Jimom Downingom tak založili vlastnú spoločnosť a systém vyrábali bez akejkoľvek podpory. Jim pôsobil ako automobilový pretekár a sám používal HANS, avšak stal sa iba cieľom výsmechu. Situácia sa mierne zmenila po udalostiach z roku 1994. Behom jedného víkendu zahynuli na následky havárie Ayrton Senna a Roland Ratzenberger. Mercedes poskytol Hubbardovi a Downingovi podporu a po dvoch rokoch vývoja bol základ HANSu takmer identický s dnešným modelom. Hlavný prelom v používaní tohto zariadenia nastal až v roku 2001 po smrti Dalea Earnharta v sérii NASCAR. Vtedy sa zmenil pohľad sveta na HANS a behom jedného týždňa sa predalo približne 250 kusov tohto prostriedku, čo je zhruba toľko, koľko sa ich predalo od začiatku 90. rokov.
Ako to funguje? HANS je čiastočne prekrýva prilbu jazdca, ku ktorej je prichytený dvoma páskami. Ich dĺžka je variabilná, aby jazdec mohol pohybovať hlavou. Základová časť HANSu leží priamo pod bezpečnostnými pásmi, čím sa nepriamo ,,spojí" telo a celý systém. Pri náraze práve pásky systému HANS pohltia väčšinu nárazu, čím sa zníži záťaž na hlavu a krčnú chrbticu. Tiež zabraňujú nárazu hlavy do volantu či inej časti kokpitu.
Zdroj: wikipedia.org, ewrc.cz
Marek Hlavatý | Saturday, 4th February 2017, 10:07
Ak ste uhradili vstupný poplatok, tak ste automaticky "aktívny" súťažiaci. To znamená, že mate právo tipovať v každých pretekoch podľa pravidiel uvedených nižšie.
Milan Kubala/Tomáš Masár | 12:35
Srdečne gratulujem víťazovi, ktorý ako prvý dokázal obhájiť titul v našej súťaži. Pri pohľade na túto sezónu musím skonštatovať, že tipovanie nebolo jednoduché a bolo to dosť o tom šťastí, a preto fakt klobúk dole pred všetkými, čo uspeli a odnášajú si nejakú cenu.