Bežný deň pretekára – strava a pitný režim
Marek Hlavatý | motorsport.com, zoznam.sk, f1.sk | 17:28

Každý šport, obzvlášť ak v ňom chcete uspieť na svetovej úrovni, si vyžaduje stopercentnú pripravenosť. V motoršporte pod tým rozumieme rýchlosť, presnosť a schopnosť správne vyhodnotiť zložité situácie. Bolo by nesmierne náročné odjazdiť dvojhodinové preteky s plným bruchom sladkostí, alebo naopak, hladný. Preto sa v dnešnom článku pozrieme na to, ako sa jazdci stravujú, čo si dajú tesne pred štartom a čím to zapijú.
Kokpit monopostov je veľmi úzky. Z toho vyplýva, že pretekári musia byť chudí. O svoju líniu sa starajú počas celého roka. Nie je tajomstvom, že denne cvičia aj 4 hodiny, mnohí sa venujú fitness športu, trénujú hlavne vytrvalosť. Fernando Alonso sa netají tým, že rád bicykluje, Jenson Button sa zas venoval triatlonu, keď pôsobil v F1 ako aktívny pretekár. Sebastian Vettel si rád zahrá futbal. Všetci jazdci majú svojich poradcov, ktorí im upravujú jedálniček.
Pretekári jedia počas dňa potraviny s nízkym glykemickým indexom (zelenina, zemiaky, rôzne orechy,...). Držia diétu s vysokým obsahom bielkovín a s množstvom ovocia a zeleniny. Nie je pravda, že základom ich stravy sú sacharidy, ako si mnohí myslia. To znamená, že na tanieri takého obedujúceho Lewisa Hamiltona nájdeme často rybu, kuracie mäso, zemiaky a veľa zeleniny. Na pitie si rád dá mrkvovú šťavu. Inak svoj deň začína aj končí rôznymi koktejlami a ovocím. Podiel telesného tuku si udržuje okolo ôsmich percent, čo je približne štvrtina z priemerného množstva tuku u mužov všeobecne.
Čo jazdci pijú? Ako som už spomenul, vyhľadávajú rôzne proteínové bomby, ako sú banánové koktejly či mliečne smoothie. Celoročne jazdci musia dodržiavať pitný režim, samozrejme ten nealkoholický. Tiež sa vyhýbajú rôznym sladeným nápojom známym ako ,,fizzy drinks." Pred pretekmi môžeme vidieť, ako si takmer každý jazdec na štarte niečo cucká cez hadičku vedúcej z prilby až do fľaše či plechovky so značkou nejakého energetického nápoja. Treba zdôrazniť, že jazdci pijú takéto nápoje iba v obmedzenom množstve a väčšinou je v tej fľaši alebo plechovke niečo iné. Tým sa nemyslí voda. Voda je totiž veľmi ťažká na žalúdok a pretekárom by mohlo prísť nevoľno. Väčšinou sú to špeciálne nápoje, ktoré hydratujú viac ako voda a sú aj ľahšie na žalúdok.
Počas pretekov majú jazdci k dispozícii pitie aj priamo v monoposte. Nádoba s tekutinou na pitie je spravidla umiestnená za chrbtom jazdca, tesne pred motorom. Preto je nápoj často na konci pretekov nepitný kvôli svojej teplote. Táto skutočnosť sa často zdôrazňuje pri dlhých pretekoch, najmä v Singapure, kde sú už beztak vysoké teploty vzduchu, takže musí jazdec veľa piť, ale aj samotné preteky sú veľmi dlhé. Preto sa pred štartom dáva toto pitie na miesto v zmrazenej podobe.
A po pretekoch? Jazdci sú vyčerpaní a idú sa poriadne najesť. Samozrejme zdravo, hoci sme bývali aj svedkami toho, ako sa napríklad taký Nico Rosberg napchával hranolčekmi. Pretekári si doprajú po pretekoch väčšiu porciu, veď počas Veľkej ceny stratia aj 3 kilogramy svojej hmotnosti a vypotia cez 1000 kalórií.