Ako šéfovať kráľovnej motošportu 40 rokov?

27.01.2017

V pondelok sa skončilo takmer 40-ročné pôsobenie Bernieho Ecclestona na čele Formuly 1. Hoci veľkú časť fanúšikov Britov odchod potešil, faktom zostáva, že nikto nespravil pre F1 viac ako práve Ecclestone. Pozrime sa životný príbeh bývalého "kráľa motošportu".

Bernie Ecclestone sa narodil 28. októbra 1930 v anglickom Suffolku manželom Sidneymu a Berthe. Rodina neoplývala bohatstvom, otec bol rybárom a matka ženou v domácnosti. Bernieho rodičia však narábali s peniazmi veľmi rozvážne, všetky výdavky boli starostlivo prehodnocované. Aj toto sa podpísalo na Bernieho vzťahu k peniazom.

Už v škole si vybudoval povesť obchodníka. Každý deň pred začiatkom vyučovania po meste roznášal noviny. Z peňazí nakúpil deň staré pečivo, aby ho mohol so ziskom predávať svojim spolužiakom. S vojakmi z miestnej základne uzatváral "žuvačkové obchody" - cez plot základne od nich preberal správy a roznášal ich miestnym dievčatám. Už v týchto časoch tak začal rozvíjať svoje vyjednávacie schopnosti, ktoré sa neskôr ukázali ako kľúčové.

Ako 16-ročný odišiel zo školy a začal pracovať na miestnej čerpacej stanici. Väčšinu času však strávil prezeraním inzerátov, nákupom náhradných dielov pre motocykle a ich následným predajom. Netrvalo dlho a tieto zárobky presiahli plat z práce na čerpacej stanici. V tomto období získal aj svoje prvé pretekárske skúsenosti na neďalekom okruhu Brands Hatch. Tie odštartovali Bernieho kariéru v motošporte.

Ecclestone odjazdil niekoľko pretekov vo Formule 3, väčšinu práve na Brands Hatch. Po nehode s Billom Whitehouseom sa však z pretekárskych okruhov vytratil, aby rozbehol obchody s nehnuteľnosťami a automobilmi. Netrvalo dlho a stal sa jedným z najznámejších predajcov áut v južnom Anglicku.

Podľa niektorých zdrojov mal Ecclestone spolupracovať na plánovaní Veľkej vlakovej lúpeže (1963), kde zmizlo 2,6 milióna dolárov. "V tom vlaku nebolo zas tak veľa peňazí," povedal Ecclestone. "Mal som aj lepšie veci na práci." Mýtus o jeho podiele na organizovaní lúpeže mal vzniknúť kvôli dobrému vzťahu s pretekárom Royom Jamesom, ktorý šoféroval auto zlodejov.

Naspäť na pretekárske okruhy sa vrátil o 10 rokov neskôr ako manažér Stuarta Lewis-Evansa. V Monaku 1958 sa dokonca sám pokúsil kvalifikovať do preteku. Neskôr ho však označil za "nie seriózny pokus".
Počas poslednej Veľkej ceny sezóny 1958 vybuchol Evansov motor. Na následky popálenín o 6 dní zomrel. Táto udalosť spôsobila druhý odchod Bernieho Ecclestonea z motošportu.

V roku 1970 sa stal manažérom Jochena Rindta, ktorý však po nehode v Monze zomrel. Majstrovský titul mu bol udelený post mortem.

Brabham BT46 (1978)
Brabham BT46 (1978)
Brabham BT49C (1981)
Brabham BT49C (1981)
Brabham BT52 (1983)
Brabham BT52 (1983)

Formule 1 sa začal naplno venovať až po kúpe britského tímu Brabham v roku 1972. Ecclestoneov výrok "Buďte rozumní a spravte to po mojom" sa stal aj jeho mottom. Tím pretransformoval podľa svojich predstáv, úlohou hlavného dizajnéra poveril Gordona Murrayho. Spoločne získali mnoho úspechov a do F1 priniesli viacero technologických inovácii. Najväčším úspechom sa stali 2 majstrovské tituly Nelsona Piqueta v rokoch 1981 a 1983. Ecclestone odkúpil Brabham za 120 000 dolárov. Avšak pod jeho vedením hodnota tímu rapídne stúpla a v roku 1988 ho predal švajčiarskemu biznismenovi Joachimovi Luhtiovi za 5 miliónov dolárov.

"Nepovedal by som, že dokáže skončiť tak vysoko. Viete, mám takú peknú predstavu, že všetky ženy by mali byť oblečené v bielom - rovnako ako ostatné domáce spotrebiče," povedal Ecclestone po 4. mieste Danice Patrick na Indianapolis 500 v roku 2005.

Spoločne s Frankom Williamsom, Colinom Chapmanom, Teddym Mayerom, Kenom Tyrrellom a Maxom Mosleym založili v roku 1974 Asociáciu konštruktérov F1 (FOCA). Postupom času sa Ecclestoneov vplyv zväčšoval. Začal pre šport vybavovať vysielacie práva, pričom donútil televízne spoločnosti ich kupovať ako kompletný balík. Dovtedy jednania o vysielacích právach prebiehali pre každý pretek osobitne. Následne začala rásť popularita F1 a tým pádom aj zisky.

Ecclestone sa stal výkonným riaditeľom FOCA a začal úzko spolupracovať s Maxom Mosleym. Spoločne riešili právne otázky a vyjednávali s FIA. Spor medzi FOCA a FISA (Medzinárodná automobilová pretekárska federácia) viedol k víťazstvu Bernieho Ecclestonea a vytvoreniu Concorde Agreement. Tímy sa zaviazali štartom v každých pretekoch sezóny a FOCA, resp. FIA sa mali postarať o rovnomerné rozloženie cestovných nákladov, resp. spravodlivé prerozdeľovanie príjmov jednotlivým stranám.

Max Mosley a Bernie Ecclestone
Max Mosley a Bernie Ecclestone

FIA mala pod kontrolou tvorbu pravidiel, zatiaľ čo Ecclestone sa zmocnil prakticky celej komerčnej agendy Formuly 1. Toto viedlo k obrovským ziskom - ako samotného Ecclestonea, tak aj šéfov tímov. Po zvolení Maxa Mosleyho do pozície prezidenta FIA a zrušeniu FISA v roku 1993 získal Bernie v spolupráci s Mosleym takmer absolútnu moc nad Formulou 1.

Spoločne so Sidom Watkinsom sa postarali o zvýšenie bezpečnosti jazdcov. Množstvo smrteľných nehôd postupne kleslo na nulu.

Hoci Ecclestone v roku 1999 podstúpil operáciu srdca, energie mu to neubralo a pokračoval v práci s rovnakým nasadením ako predtým.

Ecclestone bol 3-krát ženatý. Najslávnejšie manželstvo bolo s modelkou  Slavicou Ecclestone, ktoré trvalo 23 rokov. V porovnaní s Berniem je o 28 rokov mladšia (a 25cm vyššia). Po rozvode v roku 2009 musel Bernie Slavice zaplatiť 1,5 miliardy dolárov. Jeho majetok sa v tých časoch odhadoval na 3,7 miliardy dolárov.

V roku 2006 odkúpila časť Formuly 1 finančná skupina CVC Capital Partners. Podľa nemeckých prokurátorov Ecclestone zaplatil 44 miliónov dolárov Gribkowskemu, ktorý mal na starosti presun 47% podielu finančnej skupine CVC. Tá sa mala dohodnúť s Ecclestoneom na jeho ďalšom zotrvaní v pozícii šéfa F1. Postupom času ľudia z prostredia F1 zaregistrovali slabnutie vplyvu Pána E - situácia vyvrcholila jeho odchodom z pozície šéfa F1 na začiatku týždňa.

Len málo vecí sa dialo bez toho, aby na ne Bernie nedal súhlas, alebo aby o nich nevedel.

"Formula 1 je tým, čím je vďaka Berniemu Ecclestoneovi," tvrdí Christian Horner. "Všetko, čo tu vidíme, má základ v jeho úspešnej práci. Myslím si, že bez neho by sme mali veľké problémy."

Milan Kubala | Friday, 27th January 2017, 21:18


Ak ste uhradili vstupný poplatok, tak ste automaticky "aktívny" súťažiaci. To znamená, že mate právo tipovať v každých pretekoch podľa pravidiel uvedených nižšie.

Srdečne gratulujem víťazovi, ktorý ako prvý dokázal obhájiť titul v našej súťaži. Pri pohľade na túto sezónu musím skonštatovať, že tipovanie nebolo jednoduché a bolo to dosť o tom šťastí, a preto fakt klobúk dole pred všetkými, čo uspeli a odnášajú si nejakú cenu.

F1 SPORT | 2018 | Novinky zo sveta Formuly 1 | Kontakt: redakcia@f1-sport.sk
Vytvorené službou Webnode
Vytvorte si webové stránky zdarma! Táto stránka bola vytvorená pomocou služby Webnode. Vytvorte si vlastný web zdarma ešte dnes! Vytvoriť stránky